tisdag 26 januari 2010

Presentation på Kunskapsskolan av Matematik-IT


Här följer inledning till min presentation vid Kunskapsskolans Naturvetenskapliga Centrum i Saltsjöbaden på inbjudan av Kurt Berndt om mitt program för förnyelse av matematikutbildning:
  • MATEMATIK-IT
som ansluter till min presentation vid Helsingfors Tekniska Högskola 26/10 2009:

Huvudfrågorna om Vad/Varför/Hur?, har nya svar i dagens IT-samhälle, som bygger på matematik, på IT-Matematik.

Vi observerar:
  • Latinet försvann från svensk skola på 60-talet när frågan om Vad/Varför? inte längre hade ett övertygande svar.
  • Frågan om Vad/Varför? har idag inga övertygande svar inom matematikutbildning.
  • Varken matematiker, matematiklärarutbildare, matematiklärare har svar.
  • Matematiken är nu på väg att följa latinet. Kollaps.
  • För varje år allt sämre resultat:
  • Ingen förstår varför.
  • Ingen vet vad som bör/kan göras, utom att backa
  • Bevis: Björklunds Matematiksatsning: 525 milj i sjön
  • Bevis: Bentley's Matematiska Djupanalys
  • Paralys: Kollaps vs Simulering
MATEMATIK: IT
Program för Matematik-IT på KTH:
Kärna:
  • Computational Solution of Differential Equations: FEM
  • Newton's 2nd Law: dv/dt=F/m
  • solid-fluid-elektro-gravitation-reaction-diffusion-convection
  • particles + forces = The World
Matematik på gymnasium och grundskola:
  • gymnasiematte förenklad version av högskolematte
  • grundskolematte förenklad version av gymnasiematte
  • ...
Grundelement:
  • tal, funktion, geometri, derivata, differentialekvation, integral,
  • partiklar + krafter: m dv/dt =F
  • simulering av Världen
  • i form av datorspel
Lösning till differentialekv
  • dv/dt = f(t) för t>0, v(0)=v0
som beräknas med tidsstegning:
  • v(n+1)=v(n)+f(n)dt, n=0,1,2,...
är integralen
  • v(T)=integralen(0,T)f(t)dt ~ sum(n=0,N)f(n)dt.
Matematik-IT
  • ger meningsfull baskunskap för alla
  • ger användbar specialkunskap för några/flera
  • ger läraren möjlig meningsfull roll
  • ger läraren status genom väsentlig användbar kunskap
  • visar konkret vad matematik är och kan användas till
  • konstruktiv matematik med dator som arbetshäst/turbo
  • learning-by-doing
  • öppet för självständigt arbete och eget lärande
  • stimulerar till utforskande
  • öppet mot samhället och IT
  • ger grund för förståelse av både verklig och virtuell värld
  • väcker intresse särskilt hos unga själar
  • är viktig för svensk skola som Kunskapsskola + Färdighetsskola
  • är viktig för Sverige som modern kunskaps/IT/teknik-nation
  • den skola som kan erbjuda Matematik-IT har ett försteg:
  • attraherar intresserade elever och erbjuder utmaningar/fördjupning
  • stimulerar ointresserade elever till färdigheter istället för misslyckande
  • nuvarande skolmatematik = negationen till ovanstående.

Rapport om mötet:

Kurt Berndt, professor i strukturbiokemi vid Karolinska Institutet, leder Kunskapsskolans Naturvetenskapliga Centrum inhyst i Stockholms anrika Observatorium i Saltsjöbaden, tillsammans med bl a Charles Sacialotto, ansvarig för spetsprogrammet i matematik, och Ana-Cabballero-Herrera med ansvar för nyutveckling.

Jag föreslog samarbete med det nya programmet i Simuleringsteknik KTH,  med test
av den nya versionen av Body&Soul på gymnasienivå.  Alla var intresserade av de nya möjligheter som nu finns att ge en meningsfull engagerande matematikundervisning. Återkommer om detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar